De haalbaarheid van een zuidelijke ontsluitingsweg in Putten gaat onderzocht worden. Gisteravond werd er in de raadsvergadering gestemd over het beschikbaar stellen van een bedrag van zeven ton om de financiën, de noodzaak, de juridische en ruimtelijke zaken en eventuele andere mogelijkheden te onderzoeken.
“In de commissievergadering is er naar mijn idee weinig aandacht besteed aan de belangen van fietsers”, begint Jennie Resink van de Fietsersbond Putten de raadsvergadering. Zij maakt, samen met vier anderen, gebruik van het spreekrecht. Resink voorziet dat de nieuwe ontsluitingsweg fietsplezier zal verminderen, de bereikbaarheid van de sportvelden zal verslechteren en de druk op de Halvinkhuizerweg zal doen toenemen.De ChristenUnie, Gemeentebelangen, VVD, CDA en SGP pleitten hiervoor. Alleen Wij Putten was tegen
De toon is gezet. De insprekers zijn kritisch. Johan Kroon, voorzitter van Vrienden van Huinen, heeft contact gehad met de provincie. “Die noemen de plannen zeer ambitieus. De ontsluitingsweg zou minimaal vijftig tot honderd miljoen euro kosten. Dat geld is niet beschikbaar.”
Ook Ed Gerritsen - “bewoner van het tot nu toe altijd wonderschone Huinen” - wijst op de hoge kosten, volgens hem minstens tachtig miljoen euro. Het gaat, vindt hij, niet alleen om de aanleg, maar ook om het uitkopen van boeren en extra routes. “In Amersfoort is een vergelijkbaar project mislukt, er was geen aannemer te vinden. Willen wij ook zo’n hoofdpijndossier creëren?”
Herman Luitjes van Wij Putten vraagt of Gerritsen met de projectleider over dit bedrag heeft gesproken. Gerritsen knikt. “Ik meen me zelfs te herinneren dat u erbij stond.” Luitjes grijnst: “Daar heb ik geen actieve herinnering aan.”
Fracties uiten zorgen
TeunJan van Ooijen van de ChristenUnie neemt als eerste fractievoorzitter plaats achter het spreekgestoelte. Hij benadrukt het belang van natuurbehoud en stelt voor de weg noordelijker aan te leggen. Hij vraagt het college regelmatig te communiceren met de gemeenteraad en meer inwoners te betrekken bij het plan. “Participatie moet in de breedste zin van het woord worden opgepakt.”
Ellis van Dam van GemeenteBelangen pleit voor creatieve oplossingen om mobiliteit en veiligheid te verbeteren. Ze vraagt om inzicht in de risico’s, financiën en alternatieven voor de geplande knip in de Voorthuizerstraat.
Wij Putten ziet de plannen niet zitten. Luitjes noemt de kosten onhaalbaar en spreekt van ‘dagdromerij’. “Nooit eerder heeft een college van Putten serieus overwogen honderd miljoen euro uit te geven aan één project. Het gaat boven onze macht.” Hij vraagt zich hardop af of het college zelf wel in het plan gelooft.
Weggegooid geld, zo ziet Wij Putten de kosten van het haalbaarheidsonderzoek. Het is de stemming die ook leeft op de publiekstribune, waar er tijdens het betoog van Luitjes veel instemmend geknikt wordt.
Albert de Bruin van de VVD ziet het haalbaarheidsonderzoek juist als noodzakelijk om juridische, financiële en milieuvraagstukken te beantwoorden. Hij benadrukt het belang van samenwerking met de provincie. “Ik heb niet het idee dat wij flink bij de provincie koffie aan het drinken zijn geweest. Stukje netwerken, lobbyen”, zegt De Bruin. “Wanneer hebben wij de provincie meegenomen in dit verhaal?” Verder pleit de VVD voor een verbinding met de A28 om filevorming op de N798 tussen Putten en Nijkerk te voorkomen.
Complex dossier
Wim van de Koot van het CDA noemt het een lastig dossier en pleit voor een zuidelijke ontsluitingsweg vanwege de overlast op bestaande wegen. Toch heeft hij moeite met de knip in de Voorthuizerstraat en vraagt hij om minder ingrijpende alternatieven.
Verder pleit het CDA voor duidelijke terugkoppelingen naar de inwoners, wellicht met behulp van een klankbordgroep. “Dit project vergt een zorgvuldig proces, goede communicatie en respectvol met elkaar om gaan.” Op die manier kan de gemeenschap na afronding van het proces met elkaar door. “Zoals we dat altijd in Putten hebben gedaan. Ongeacht de uitkomst.”
Hans ten Klooster van de SGP is blij met het voorkeurstracé, maar erkent de complexiteit van het project. Hij vraagt of de geplande fietstunnels vervangen kunnen worden door bruggen: “Stuk goedkoper.” Ook hij benadrukt het belang van communicatie met de inwoners en het regelmatig informeren van de gemeenteraad.
Wethouder reageert
Wethouder Sander van Nieuwenhuizen erkent de complexiteit en belooft grondig onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het plan, inclusief de mogelijkheid van een noordelijker tracé en alternatieven voor de knip. Hij verwacht niet dat een knip helemaal voorkomen kan worden.
Van Nieuwenhuizen staat open voor het instellen van een klankbordgroep om verschillende belangen te vertegenwoordigen. Daarnaast moeten de plannen worden geagendeerd bij de provincie. “Daar blijven we voor knokken.”
Na de discussie volgt de stemming. Vlak daarvoor benadrukt Ten Klooster van de SGP nog eens: “Dit haalbaarheidsonderzoek is noodzakelijk in het kader van zorgvuldigheid.”
Daar blijkt het merendeel van de gemeenteraad het mee eens. De ChristenUnie, Gemeentebelangen, VVD, CDA en SGP stemmen voor het haalbaarheidsonderzoek. Alleen Wij Putten stemt tegen. En dus zal het onderzoek naar de zuidelijke ontsluitingsweg worden ingesteld. Op de publiekstribune heerst teleurstelling. Een buurtbewoner zucht: “Er wordt gesmeten met geld. Dit plan loopt op niets uit.”