De gemeenteraad gaat donderdag een besluit nemen over een aanvullend voorbereidingskrediet van 700.000 euro voor een haalbaarheidsonderzoek van de zuidelijke ontsluiting van Halvinkhuizen.
ChristenUnie PuttenStelling: Het voorliggende voorkeurstracé inclusief de bijbehorende maatregelen gaat alle verkeersproblemen van Putten oplossen
TeunJan van Ooijen (fractievoorzitter ChristenUnie) reageert: "Zoals een stelling hoort geformuleerd te zijn is hij stellig, het lost alle problemen op. Een zuidelijke ontsluitingsweg kan een aantal problemen oplossen, maar creëert ook weer nieuw uitdagingen. De ontsluitingsweg zoals deze voorligt is belangrijk voor Putten om de nieuwe woonwijk Halvinkhuizen op een goede manier te ontsluiten. Fase 3 en 4, goed voor ongeveer 900 woningen de bewoners van deze wijk, moeten op een goede manier de uitgang naar het dorp en de regio vinden. Uiteraard hopen we met de aanpassing ook iets te doen aan de knelpunten in het dorp zoals de Harderwijkerstraat en de Van Geenstraat. In een eerder voorstel hebben we duidelijk de oproep gedaan voor natuur, omgeving. De impact van deze weg voor de bewoners van Huinen moeten wij niet onderschatten en ook verder meenemen in het proces.”
Daarnaast geeft Van Ooijen aan dat het ook belangrijk is om te kijken naar nut en noodzaak. “Een weg is nuttig maar is die ook noodzakelijk? En is de weg financieel haalbaar? Er worden verschillende bedragen genoemd willen we de weg kosten wat het kost aanleggen. Als gemeenteraad moeten we er ook voor zorgen dat er verantwoorde investeringen gedaan worden. We staan voor een aantal grote investeringen zoals Groevenbeek en de sporthallen. Niet alles kan. In de komende periode moet duidelijk worden wat deze investeringen betekenen voor ons dorp en op welke wijze wij daarmee om moeten gaan. Daarom vinden we het belangrijk om eerst de haalbaarheid goed te onderzoeken, voordat we ons vastleggen voor een bepaalde oplossing of tracé. De knelpunten in ons dorp moeten worden opgelost maar niet tegen elke prijs.”
Gemeentebelangen Putten
Ellis van Dam (raadslid Gemeentebelangen) reageert: “De zuidelijke ontsluitingsweg in Putten is een strategisch project. Het is tevens een ingrijpend project en heeft effect op verschillende elementen, zoals natuur, landschap, bedrijvigheid en wonen in het gebied. Verdere uitwerking van het voorkeurstracé is noodzakelijk om te onderzoeken in welke mate en op welke wijze het beste kan worden voorzien in de verkeerscirculatie, ontsluiting, ontlasting en veiligheid in en van het dorp.”
Van Dam vindt het te voorbarig om te zeggen dat het voorliggende voorkeurstracé inclusief de bijbehorende maatregelen alle verkeersproblemen van Putten gaat oplossen. “Er liggen voldoende uitdagingen bij dit huidige voorkeurstracé, maar onderzoek moet uitwijzen welke knelpunten er met name zijn en hoe we hiermee omgaan. Belangrijk hierbij is om te starten met de meest kritische punten waarvan we onder andere hebben geleerd uit voorgaande onderzoeken.”
Van Dam vervolgt: “De (mogelijke) aanleg van de zuidelijke ontsluitingsweg heeft geen kant-en-klare oplossing. We moeten echt op zoek naar de meest werkbare oplossing. Betere mobiliteit en veiligheid vraagt om creatieve oplossingen en die gaan we nu onderzoeken. En welke uitkomst er ook ter tafel komt, geen van allen gaat alle verkeersproblemen van Putten oplossen. Want waar de één blij van wordt, geeft een ander weer kopzorgen. We hebben allemaal het liefst een fijne en ongestoorde woonomgeving, maar dit is (bijna) een onmogelijke opgave.”
VVD Putten
Albert de Bruin (fractievoorzitter VVD) reageert: “Een ontsluitingsweg is noodzakelijk om het bouwen van de broodnodige huizen in Halvinkhuizen mogelijk te maken. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat het dorp er qua verkeersveiligheid op vooruitgaat, immers de beruchte Hoofdlaan krijgt nog meer auto's en vrachtwagens te verwerken met alle gevolgen die dan te verwachten zijn. Ook zal de huidige druk verder toenemen op de N798, het traject Putten-Nijkerk. Er is nu al vaak filevorming op dit traject met gevaarlijke verkeerssituaties als gevolg. Als VVD pleiten we om de ontsluitingsweg ter hoogte van de Henslare door te trekken naar de A28. Helaas zijn wij de enige partij in Putten die in ons mooie dorp auto's en vrachtwagens willen weren die er niets te zoeken hebben en waardoor we de verkeersveiligheid definitief vergroten.”
Wij Putten
Herman Luitjes (fractievoorzitter Wij Putten) reageert: “Voor Wij Putten heeft woningbouw in Halvinkhuizen de hoogste prioriteit. Die 1300 woningen moeten optimaal worden ontsloten. Daarvoor is een zuidelijke ontsluitingsweg nodig. In ieder geval tussen de Nijkerkerstraat (rotonde Henslare) en de Roosendaalseweg. Het college komt nu met een voorkeurstracé en aanvullende maatregelen waar Wij Putten geen voorstander van is. Zo krijgt de nieuwe woonwijk maar één aansluiting op de rondweg. Reden: anders gaat de snelheid op de rondweg te veel naar beneden, want het moet een 80 kilometer per uur weg worden.”
Luitjes vervolgt: “Om verder iedereen te dwingen over de rondweg te rijden, wordt de Voorthuizerstraat bij de Welkoop voor al het autoverkeer afgesloten. Als gevolg van die afsluiting moet iedereen via de Van Geenstraat, Halvinkhuizerweg, Hooiweg en Roosendaalseweg richting Voorthuizen rijden. Deze route gaat langs de sportvelden waar veel kinderen fietsen, dat wil je dus niet. Ook moeten die wegen worden verbreed, wat veel geld gaat kosten. Over geld gesproken, vooralsnog komt de rekening van alle kosten volledig bij de gemeente Putten te liggen. Betekent simpelweg een verdubbeling van de OZB. Zit ook niemand op te wachten.”
“Eigenlijk zou een nieuwe weg zo aantrekkelijk moeten zijn dat automobilisten uit zichzelf voor die weg kiezen en niet met allerlei kunstgrepen, zoals een knip in de Voorthuizerstraat, gedwongen moeten worden gebruik te maken van die weg. Dat leidt alleen maar tot sluipverkeer, waar je het niet wil hebben.”
CDA Putten
Wim van de Koot (fractievoorzitter CDA) reageert: “Putten is de laatste tientallen jaren flink gegroeid, maar de infrastructuur is daar nooit op aangepast. Door ambitieuze plannen zoals Bosrande, Halvinkhuizen en bedrijvenpark Henslare wil Putten nog verder uitbreiden aan de zuid- en zuidwestkant. Daarnaast rijden we allemaal steeds meer kilometers en wordt het overal alsmaar drukker.”
Van de Koot vervolgt: “Er is nu al sprake van overlast op de bestaande wegen en de leefbaarheid van de kern van Putten staat onder druk. Als we in Putten woningen willen blijven bouwen, zullen we een ontsluitingsweg aan de zuidkant moeten realiseren. CDA Putten vindt de zuidelijke ontsluitingsweg absoluut een oplossing voor de verkeersproblemen in de kern en om de groei van Putten mogelijk te maken.”
“Natuurlijk moet er ook breder gekeken worden. De randen van het dorp blijven ook in de toekomst druk, maar we zijn ervan overtuigd dat dit Putten op de lange termijn ten goede komt. Deze weg zal ons ook wat kosten – geld, maar vooral ook buitengebied en natuur – maar als we Putten willen laten groeien zullen we ook moeten investeren om het verkeer in ons dorp beheersbaar en leefbaar te houden. Dat is wat het CDA betreft in het verleden al te weinig gebeurt, met de huidige problematiek tot gevolg. Het is dus tijd om met de huidige plannen wel de juiste stappen te zetten!”
SGP Putten
Hans ten Klooster (fractievoorzitter SGP) reageert: “In de verkiezingsprogramma’s van alle politieke partijen van Putten staat met zoveel woorden dat een ontsluitingsweg nodig is. Ook in die van de SGP.”
“Voor een bereikbaar Putten! Met die slogan zijn we de verkiezingen in gegaan. Voor de SGP is dat de verbinding tussen Voorthuizerstraat en de Nijkerkerstraat”, aldus Ten Klooster. “Waarom? Willen we de woningen in de nieuwe wijk Halvinkhuizen bouwen, dan zullen we aan de zuidkant van Putten een oplossing moeten hebben om überhaupt deze woningen te kunnen realiseren. Daar ligt dus een noodzaak. Tegelijk zien we op basis van het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) dat er een aantal knelpunten in Putten zijn. Te noemen zijn onder andere de Van Geenstraat, de Engweg, de Nijkerkerstraat en de Voorthuizerstraat.”
“Deze nieuwe weg zal niet alle problemen op kunnen lossen. Als we in staat zijn bepaalde verkeersstromen via deze weg te laten lopen zal het helpen om het dorpscentrum zo veel mogelijk verkeersluw te maken en de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de woonwijken te bevorderen. Iets wat voor de SGP ook belangrijk is en mee zal wegen in de beoordeling van het tracé. Het voorliggende voorkeurstracé is daarom noodzakelijk voor de toekomstige woningbouwontwikkelingen van Putten en tegelijk helpt het de verkeersstromen beter te organiseren!”