Het is geen geheim dat Nederland met zijn beperkte ruimte slim moet omgaan met de inrichting van het landschap. Elke vierkante meter telt en daarom is het van cruciaal belang dat bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen grondig wordt nagedacht over de locatiekeuze.
In onze ogen een volstrekt onlogische keuze. Tijdens de verkiezingen hebben wij als lokale VVD laten zien hoe Putten er uit kan zien, kijk nog eens op www.putten.nu. Nog steeds actueel.Helaas lijkt deze logica soms te ontbreken, zoals recent weer is gebleken bij de realisatie van een bedrijventerrein langs de Henslare.
De beslissing om een nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen op een plek die mijlenver verwijderd is van de snelweg, roept niet alleen vragen op, maar stuit ook op veel onbegrip. In een tijd waarin efficiëntie, duurzaamheid en samenwerking hoog in het vaandel staan, lijkt deze keuze allesbehalve rationeel. Waarom is er geen onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het terrein langs de A28 te situeren?
Logistiek gezien zou een locatie langs de snelweg de meest voor de hand liggende keuze zijn. Bedrijven hebben immers baat bij goede bereikbaarheid. Elke extra kilometer die vrachtwagens moeten afleggen, betekent niet alleen meer tijdverlies, maar ook een hogere CO2-uitstoot en extra kosten voor het bedrijfsleven. Het is dan ook onbegrijpelijk dat er geen gedegen onderzoek is gedaan naar de haalbaarheid van een locatie dichter bij de snelweg.
Wat deze beslissing nog onbegrijpelijker maakt, is het feit dat er geen samenwerking is gezocht met de buurgemeente. In een regio waar ruimte schaars is, zouden gemeenten juist moeten samenwerken om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de beschikbare grond en de aanwezige energievoorzieningen. Door gezamenlijke inspanningen kunnen kosten worden gedeeld en kunnen bedrijven profiteren van betere infrastructuur en voorzieningen. Het lijkt er echter op dat deze mogelijkheid volledig over het hoofd is gezien, wellicht uit kortzichtigheid of door een gebrek aan visie. Het resultaat is dat verschillende ondernemingen uit Putten vertrekken. Kijk bijvoorbeeld naar Kolmer, zij zijn, met zo’n 54 arbeidsplaatsen, naar Harderwijk verhuisd aan de A28.
Het resultaat van deze keuze is een bedrijventerrein dat niet alleen moeilijk bereikbaar is (we zijn afhankelijk van Ermelo en Nijkerk voor de ontsluiting), maar ook zorgt voor een verdere versnippering van het landschap. De economische voordelen van het terrein zijn op zijn best twijfelachtig, terwijl de nadelen voor de omgeving en het milieu evident zijn. Het is een typisch voorbeeld van kortetermijndenken waarbij de lange termijn en bredere belangen uit het oog worden verloren.
In plaats van te kiezen voor een oplossing die zowel economisch als ecologisch verantwoord is, lijkt men te hebben gekozen voor de gemakkelijkste weg, zonder oog te hebben voor de implicaties op lange termijn. Dit had een project kunnen zijn waarin samenwerking en duurzaamheid centraal stonden, waarin gekeken werd naar de best mogelijke locatie met de minste impact op het milieu en de meeste voordelen voor de regio. Helaas is die kans gemist. En het is helaas niet de eerste keer, de geschiedenis herhaalt zich. Kijk bijvoorbeeld naar het oude Sligro terrein, door gebrek aan visie hebben we bedrijven tegen onze dorpskern aan met veel verkeersbewegingen en (geur)overlast. Deze bedrijven zouden beter af zijn langs de A28.
Laten we hopen dat deze keuze een uitzondering blijft en dat er bij toekomstige projecten meer aandacht wordt besteed aan grondige planning, samenwerking en duurzaamheid. Want als we nu geen verantwoorde keuzes maken, zullen de toekomstige generaties de prijs betalen voor deze kortzichtigheid van de SGP, ChristenUnie, Gemeentebelangen en het CDA.
VVD Putten schrijft met enige regelmaat een column voor Puttense Zaken. Deze keer is het de beurt aan Ronald Kingma, commissielid. Reageren? Stuur een email naar [email protected].