Hoe denken belanghebbenden over de afwaardering van zandwegen?

​De gemeente Putten heeft de afgelopen weken diverse inloopbijeenkomsten voor belanghebbenden over de afwaardering van zandwegen. De natuur op de Veluwe gaat achteruit. Eén van de oorzaken is de verstoring door recreanten, verkeer en evenementen.

Om te zorgen voor een betere balans is er onderzoek gedaan naar het afwaarderen of aanpassen van een aantal zandwegen

Er zijn vorig jaar meerdere contactmomenten geweest tussen de gemeente en de belanghebbenden om samen na te denken over eventuele maatregelen. Door de input van de inwoners zijn er nu verschillende denkrichtingen met maatregelen uitgewerkt. Deze denkrichtingen werden tijdens de inloopsessies gepresenteerd.

Denkrichting 1 (basis op orde, met een beetje meer)
Door het ontbreken van borden en /of fysieke afsluitingen zijn er veel hiaten in het huidige pakket aan verkeersmaatregelen. Hierdoor kan gemotoriseerd verkeer in gebieden komen waar dit niet gewenst is. Tijdens een van de voorgaande bijeenkomsten werd een oproep gedaan om eerst de huidige situatie maar eens te laten functioneren. Maar dan wel te kiezen voor een harde afsluiting van de Drieseweg en de Nieuwe Prinsenweg, richting de picknickbank. Doorgaand verkeer kan dan wel door het gebied blijven rijden over zandwegen en daarmee bedrijven, bewoners en kavels blijven bezoeken. Men kan geen bosgebieden meer inrijden en gebruik maken van de Drieseweg. Ook is het dan niet meer mogelijk om te parkeren bij de picknickplek aan de Nieuwe Prinsenweg.

Deze denkrichting levert een minimale bijdrage aan het verminderen van de verstoring van kwetsbare natuur en het gebruik van zandwegen wordt bijna niet verminderd.

Denkrichting 2 (regelen met verkeersborden)
Een aanzienlijk deel van de belanghebbenden ziet de noodzaak tot het afwaarderen van zandwegen, zolang er oog is voor de bereikbaarheid van bewoners en bedrijven in het gebied. Men voelt wel voor het weren van gebiedsvreemd en doorgaand verkeer. Dit wil men bereiken door het plaatsen van verkeersborden, met daarbij de tekst ‘uitgezonderd voor bestemmingsverkeer of ontheffing houders’. Het komt erop neer dat bewoners, bezoekers van een bedrijf en bezorgers het gebied gewoon in kunnen rijden. Wel vinden de belanghebbenden het belangrijk dat dit gehandhaafd wordt. Bedrijven, bewoners en kavels blijven hierdoor bereikbaar via meerdere zandwegen en doorgaand verkeer zonder bestemming worden hierdoor geweerd.

Deze denkrichting draagt enigszins bij aan het verminderen van de verstoring van kwetsbare natuur, omdat zandwegen dan enkel door bestemmingsverkeer worden gebruikt. De adressen in het gebied blijven dan ook via meerdere richtingen bereikbaar.
 
Denkrichting 3 (regelen met fysieke afsluitingen)

Een aanzienlijkdeel van de belanghebbenden zien wel de noodzaak tot het afwaarderen van zandwegen, zolang er oog is voor de bereikbaarheid van de bewoners en bedrijven in het gebied. Door op tactische lekken fysieke afsluitingen, zoals bijvoorbeeld een slagboom, te plaatsen is doorgaand verkeer onmogelijk. Alle bewoners, bedrijven en kavels blijven bereikbaar, maar niet altijd via de snelste route. Deze maatregelen leveren een behoorlijke bijdrage aan het verminderen van kwetsbare natuur en het gebruik van zandwegen wordt enorm verminderd. Bestemmingsverkeer maakt dan zoveel mogelijk gebruik van bepaalde zandwegen en de andere laat men links liggen.

Hierdoor kunnen bezoekers bedrijven bewoners en kavel alleen bereiken via minimaal 1 aanrijroute. Doorgaand verkeer en ook geen bestemmingsverkeer mag dan meer overal rijden. Bedrijven, bewoners en kavels zijn dan niet meer te bereiken via meerdere richtingen.